Det skjer noe med oss alle underveis, og når denne samleplata slippes har jeg vært på veien i 30 år. Med musikanter i ryggmargen og sanger i støvlettene. Til folk og steder.
Sangene er om raseri og kjærlighet, om hjertebank for true fashion, om dans, om døden, om en sterk kvinneskjebne på Svalbard, om å komme inn I varmen. Om å søke ly.
'Når Kari Bremnes synger om 'Stjernelause døgn' kompet av lyriske pianovignetter fra den dyktige tangentkunstneren Bengt E. Hanssen, skaper hun en stemning av magi og jordnærhet som få gjør henne etter.' (Fredrik Wandrup, Dagbladet 28.8.2007)
'Kari Bremnes er nærmest blitt sin egen sjanger, der tekst og melodi er to likeverdige størrelser. Her er det atmosfære, lydmalende detaljer, vokal nærhet, autentisitet og troverdighet i alle instrumenter og ledd.' (Anders Grønneberg, Dagbladet 29.08.05)
'Få, om noen andre norske artister, er istand til så poetisk, presist og klisjéfritt å beskrive menneskesinnets mange nyanser.'(Hanne Farestvedt, Bergensavisen 05.11.02). 'Dette er gripende og sterkt fra en artist som har en unik kvalitetssikring I alt hun foretar seg.' (Rune Slyngstad, Fædrelandsvennen 08.11.02). 'Denne plata viser Kari Bremnes´ særegne form for visejazz på sitt beste. Tekstene bæres fram uhyre varsomt; nesten som de var av krystall.' (Fredrik Wandrup, Dagbladet 31.10.02)
'Eight albums on, Norways most sophisticated singer-songwriter, makes a bid for a wider market with an English lyric release. A contender in the Joni Mitchell mode, she is ever-evocative, particularly on Montreal, a gorgeous, accordion-dipped chanson.' (FD, Mojo)
'Melodiene spenner fra rå rock via cabaretmusikk og russiske klanger til såre ballader. Spennet I Kari Bremnes`fortolkningskraft er stort.' (Fredrik Wandrup, Dagbladet 22.09.98). 'Hennes fargelegging av personen Anna gjennom sin egen stemmes vare og sensuelle avskygninger er denne platens fremste fortrinn.'(Stein Østbø, VG 16.09.98)
'Det dirrer av nerve, styggvakker poesi og inntrengende musikk.' (Martin Haug, Drammens Tidende 11.03.97). 'Plukker du Bremnes´ egen "Månestein" finner du humor, selvironi og små spark til svenske syngedamer og innholdsløse sangtekster. Og poesi. Mye poesi. '(Øyvind Rønning, Dagbladet 05.03.97. 'Kari Bremnes har gjort det igjen. Med "Månestein" har hun laget en usedvanlig vakker plate, som vokser ved gjentatte høringer.' (Kurt Bakkemoen, VG 05.03.97)
''Gåte ved gåte' er melankolsk, men ikke depressiv, lavmælt, men sterk. Veldig sterk.' (SD Natt og Dag 10.12.94). Går det an I løpet av en drøy halvtime å bli forelsket? Svaret for denne lytteren er JA. Den nye CD-flammen heter Kari Bremnes og kvinnens mesteralbum 'Gåte ved Gåte'. (Tom Stalsberg, Dagbladet 03.11.94).
'En sjelden gang dukker det opp en plate som helt naturlig hever seg over andre utgivelser.' (Yngve Ekern, Aftenposten 26.01.93). '"Løsrivelse" har blitt ei imponerende og sterk plate.' (Frode Grytten, Bergens Tidende 26.01.93). 'Kari Bremnes gjør rett og slett en kraftprestasjon. Lengre enn dette kommer du knapt fra Margrethe Munthes barnesangbok.' (Liv Jørgensen, Dagbladet 20.01.93)
'Kari Bremnes og hennes samarbeidspartnere har laget en av årets vakreste norske plater.' (Catharina Jacobsen, VG 30.10.91). 'Det er historiefortelleren Kari Bremnes vi møter på hennes siste plate. En melankolsk, drømmende, men også humoristisk forteller.' (Katrine Sæverud, Dagbladet 30.10.91)
'Eg har ikkje eit vondt ord å si om Kari Bremnes´ Blå Krukke. (Audun Skjervøy, Dag og Tid nr.41 1989). 'Kari Bremnes er rørende ekte på sin nye plate, der hun selv har skrevet alle tekstene.' (Sturle Scholz Nærø, VG 11.10.89). 'Kari Bremnes har laget et album som vil bli husket i årtier.' (Rune Slyngstad, Nordlandsposten 11.10.89).